Onthulling Tastsculptuur

Op 10 juni 2016 heeft de Rotaryclub Maastricht Geuldal de zogenaamde Tastsculptuur aan de gemeente Maastricht aangeboden. Burgemeester Annemarie Penn-ter Strake heeft deze feestelijk onthuld. De tastsculptuur is een uit natuursteen opgetrokken stadsplattegrond voor blinden en slechtzienden, ontworpen door de Maastrichtse kunstenares Desiree Tonnaer.
Deze zogeheten ‘tastplattegrond’ staat voor de publieksingang van het stadskantoor in het Mosae Forum.

Driedimensionaal

De monumentale tastsculptuur – die is vervaardigd door Beeld- en Steenhouwers Atelier Joop Utens in Echt – is uitgevoerd in hardsteen. Simpel gezegd gaat het om een driedimensionale plattegrond van de historische binnenstad van Maastricht, geplaatst op een hardstenen console. Het hoofdbestanddeel van het werk bestaat uit uitgefreesde reliëflagen, waarin 35 karakteristieke Maastrichtse monumenten en toeristische highlights zijn gemarkeerd. Ook de rol van de Maas in de stad komt duidelijk naar voren. Op een apart legendapaneel is te lezen (ook in braille) welke geschiedkundige en architectonische hoogtepunten het betreft.