Kunstveiling Bonbonnière Maastricht

Op 1 juni 1998 was het zover: de grote Kunstveiling van Rotary Club Maastricht Geuldal ging van start in de Bonbonnière. Het was een af en aan ‘sjouwen’ van kleine, middelgrote, grote en kingsize kunstwerken die onder de hamer zouden worden gebracht. De veiling was georganiseerd ter ondersteuning van het werk van de Stichting HomePlan en had als doel een aantal arme dakloze sloebers in de wereldstad Mexico City een menswaardiger toekomst te geven. De stichting had daartoe een snel te produceren, maar uiterst eenvoudig op te bouwen en zeer efficiënt ingedeelde woning ontwikkeld. Door aankoop van een kunstwerk op de veiling kon de ‘kunstminnaar’ een stukje bijdragen aan de bekostiging van adequate huisvesting voor de armsten der armen in Mexico City.

Vol enthousiasme wist veilingmeester Jacques Giesen op de hem eigen humoristische wijze een hele range van kunstwerken aan de man te brengen. Een keur aan Limburgse kunstenaars had ruimhartig een aantal bijzondere werken ter beschikking gesteld voor dit unieke initiatief. De catalogus bij de veiling was niet alleen bedoeld ter oriëntatie van de koper, maar was ook een handzaam naslagwerkje waarin een karakterisering van de persoon en het oeuvre van vele vooraanstaande Limburgse kunstenaars was opgenomen, kunstenaars van verschillende disciplines: schilders, grafiek, beeldhouwen, edelsmeden en keramiek. Werk van (toen nog) aanstormende talenten zowel, als van grote namen uit de Limburgse kunstwereld.

De veiling was een doorslaand succes en heeft buiten verwachting veel opgeleverd: 100.000 gulden. Nu… zoveel jaren later: chapeau voor Rotary Club Maastricht Geuldal.

Jac van den Boogard